Operacja przepukliny pachwinowej
Przepuklina pachwinowa jest najczęściej spotykanym rodzajem przepukliny brzusznej. Zazwyczaj nie zagraża ona bezpośrednio życiu, jednak nie można jej bagatelizować.
Zapisy  kontakt
O mnie   przeczytaj więcej
Czas zabiegu:
60 minut
Wizyty kontrolne:
2 do 3 lub w zależności od potrzeb
Znieczulenie:
miejscowe lub inne ustalone z anestezjologiem
Rekonwalescencja:
5-7 dni lub indywidualnie w zależności od potrzeb
Pobierz zgodę na zabieg
Pobierz i wypełnij ankietę
Opis

Najczęstszą przyczyną tworzenia się przepuklin są zaburzenia w syntezie kolagenu, który jest podstawowym składnikiem powłok brzusznych. Operacja przepukliny pachwinowej ma na celu zlikwidowanie tej części otrzewnej, która wydobywa się poza granice jamy brzusznej tworząc worek przepuklinowy, a następnie zamknięcie ubytku. Poddanie się zabiegowi zmniejsza bądź całkowicie znosi dolegliwości bólowe związane z chorobą. Dzięki operacji przepukliny pachwinowej można powrócić do pełnej aktywności z przed choroby.

Wskazania

Każda wolna przepuklina pachwinowa powinna być zoperowana, możliwie jak najszybciej. Operacje przepukliny pachwinowej przeprowadza się w dwóch trybach, jako zabieg planowy i zabieg wykonywany w trybie pilnym w momencie jej uwięźnięcia, które jest najgroźniejszym powikłaniem choroby i stanowi bezpośrednie zagrożenie życia.

Przeciwwskazania

Obecność stanu zapalnego bądź ropnego skóry lub tkanki podskórnej w okolicy przepukliny. Przeciwwskazaniem są również choroby przebiegające z ogólnym stanem zapalnym, inne to przyjmowanie leków przeciwkrzepliwych. Ciężkie choroby ogólnoustrojowe, takie jak choroba niedokrwienna serca (dusznica bolesna), nadciśnienie tętnicze, zaburzenia rytmu serca, niewydolność krążenia, niedokrwistość, zaburzenia elektrolitowe, cukrzyca

Przebieg zabiegu

Operacja przepukliny pachwinowej polega na plastyce tylnej ściany kanału pachwinowego. Podczas operacji chirurg usuwa przepuklinę i zszywa brzegi ubytku, jednak częściej w miejsce ubytku wszywa się syntetyczną siatkę, co umożliwia pewne zamknięcie ubytku.

Powrót do codziennej aktywności

Od zakresu operacji zależy okres rekonwalescencji – często można wstać z łóżka już kolejnego dnia. Jeśli nie ma komplikacji, zwykle po 1 – 3 dniach pacjent może zostać wypisany z kliniki. Czasami nawet – jeżeli przepuklina jest naprawdę niewielka – zabieg może zostać przeprowadzony w znieczuleniu miejscowym lub krótkim dożylnym, co umożliwia pacjentowi wypis jeszcze tego samego dnia wieczorem.

Zalecenia po zabiegu

– codzienna zmiana opatrunku,
– zakaz stosowania leków przeciwkrzepliwych w pierwszych dobach po operacji,
– w razie dolegliwości bólowych doustne leki przeciwbólowe,